rooseum Arkiv Kommande Aktuellt Utställningshallen Arbetsrum Critical Studies Test Site Mikrobiografen Projekt Framtida arkiv kalender kontakt Press
SE

på gång

Ingenting

Ingenting

3 november - 16 december 2001

Utställningen Ingenting presenterar idén om ingenting som ett substantiellt konstnärligt ämne. I mängden av publikationer och debatter kring den matematiska historien om noll, fokuserar denna utställning på konstnärer som utforskar olika visuella, lekfulla och filosofiska förhållingssätt till tomrum, osynlighet och frånvaro.

Denna ambitiösa och spännande utställning för samman mer än 30 internationella konstverk från 1960-talet och fram till idag. Utställningen ser närmare på hur konstnärer har varit och forfarande är upptagna av att dryfta frågor om intighet och tomhet.

För konstnärer verksamma under 1960- och 1970-talet har det varit viktigt att ifrågasätta idén om vad det är vi ser framför oss. De undersökte de materiella kvaliteternas roll som bevis för  konstverk som kanske enbart existerar i fantasin. Konstnärer som Robert Barry och Douglas Heubler framställde verk som utvidgade tanken om skulpturala rum. Heublers site sculptures identifierade en plats som ett konstverk, som eventuellt kan uppenbaras för en förbipasserande. Barrys performance-relaterade skulpturer bestod i att en viss mängd radioaktiv gas lösgjordes i luften och bokstavligen förlorade sig ut i omgivningen.

Under senare tid har konstnärer prövat och parodierat dessa verk och idéer. Keith Tysons telepatiskt utsända inbjudan till samarbete har resulterat dels i en tom duk och dels i Pierre Bismuths blå vägg A slightly different colour blue that you can't see. Dessa konstnärer instämmer i en lekfull hyllning till ett telepatiskt verk från 1969 av Robert Barry och till Yves Kleins patenterade färg International Klein Blue. Tacita Deans verk Trying to find the Spiral Jetty är en nyligen utförd ljudupptagning av hennes sökande efter Robert Smithsons numera undansjunkna land sculpture från 1970 i Great Salt Lake i Utah, USA.

Kreativa processer handlar ofta om att göra något av ingenting eller ingenting av något. Ceal Floyers Garbage Bag från 1996 som består av en sopsäck placerad i ett gallerihörn och Angela de la Cruzs verk Nothing (Blue) från 1995, som rent faktiskt är en ihopknycklad duk, kontrasterar båda det material- och idémässigas relativa värden.

Matthew Crawley undersöker idéer om ingenting. Hans verk A film of me hiding in the bushes, 1996, erbjuder ett lekfullt incitament till tron på osynlighet. Gaia Alessi undersöker, genom att konstruera en kolonn i galleriet, arkitektonisk osynlighet samt värdet och beskrivningen av tomrummet. På detta vis blir "ingenting" en referensram som enbart existerar då det inte efterfrågas och frasen "det finns ingenting där" blir ett värdeomdöme.

Medverkande konstnärer är: Gaia Alessi, Art & Language, Fiona Banner, Robert Barry, Joseph Beuys, Pierre Bismuth, David Connearn, Geoff Cox, Matthew Crawley, Martin Creed, Angela de la Cruz, Tacita Dean, Barry Flannagan, Ceal Floyer, Peter Fraser, Margarita Gluzberg, Gilbert & George, Liam Gillick, Kristján Gudmundsson, Graham Gussin, Hans Haake, Nancy Holt, Douglas Huebler, Dean Hughes, Alex Ingram, Yves Klein, Gerhard Lang, Jeremy Millar, Tatsuo Miyajima, Jonathan Monk, Gabriel Orozco, Victoria de Rijke, Hayley Skipper, Robert Smithson, Hiroshi Sugimoto, Slaven Tolj  Keith Tyson, Sophie Weeks, Lawrence Weiner, Andrew Weir, Ian Wilson, Keith Wilson och Carey Young



 

 

 

 





    Fax: +46 (0)40-304561
    Telefon: +46 (0)40-121716
    SE-203 12 Malmö
    Box 4097
    Gasverksgatan 22

    Visningar: Onsdag–fredag 18.30, lördag–söndag 14
    Onsdag–fredag 14–20, lördag–söndag 12–18