Arbetsrum 1
Luca Frei
30 augusti 2002 - 15 februari 2003
Luca Frei – vänder och vrider på modeller för språk, förmedling och arkitektur
Luca Frei är en ung Malmöbaserad konstnär född i Schweiz, som gick ut Malmö Konsthögskola våren 2002. Under hösten kan man ta del av hans verk, Suggestions for Empty Spaces, för Rooseum Lobby på Radisson SAS Hotel här i Malmö. Dessutom innehar han ett av Rooseums arbetsrum, där han kommer att arbeta på sina framtida projekt och ha möjlighet att möta våra besökare.
Utgångspunkten för Luca Freis konstnärskap har varit ett intresse för det formalistiska. För fyra-fem år sedan dominerades hans konstnärliga uttryck av influenser från schweizisk formell, geometrisk konst. Nu har detta intresse transformerats till en uttalat kontextuell praktik, utan att han för den skull gett avkall på sin estetiska stilsäkerhet.
Idag fokuserar Luca Frei i huvudsak på tre områden: förmedling, språk och arkitektur. Med förmedling avser han lärande och spridning av kunskap, både i relation till den egna praktiken som nyutexaminerad student och som ett sätt att arbeta i olika utställningssituationer. Att relatera intresset för språk till konstnärens personhistoria verkar falla sig naturligt, då han är född i den italienska delen av det mångspråkiga Schweiz, samtidigt som han använder svenska och engelska i sitt dagliga tal. Upptagenheten av arkitektur har tagit form i de senare arbetena, där han har arbetat med design och komposition av olika rumssituationer, så väl som mer abstrakta skissförslag till olika faktiska eller utopiska platser. Det huvudsakliga intresset ligger i hur byggandet av rum blir till ett språk i sig själv.
Konstnärens senaste presentation, Suggestions for Empty Spaces, visualiserar hans upptagenhet av idén om rummet som en plats öppen för ifrågasättande och olika möjligheter. Friliggande grafiska formationer, presenteras som abstraherade skisser till visionära projekt, där betydelsen av tomrum lyfts fram och logiskt nog är de heller inte avsedda att realiseras. En klassisk teknik, collage, har använts, som har ett mer lekfullt uttryck än till exempel teckning, med dess oundvikliga uppvisning i virtuositet.
En geometrisk människogestalt, jonglerande med några sexkantiga former, fungerade som väggteckning i bakgrunden till en presentation av en samling konstteoretiska texter för Öppna ateljéer på Malmö Konsthögskola. Installationen gick ut på att aktivera information och kunskap, där han försöker finna vägar att förmedla teori på ett mindre högtravande vis. Denna tidiga figuration innehåller element som följt honom i en rad olika sammanhang och kan ses som en övergång från ett formellt uttryck till ett mer medvetet kontextuellt. Inte minst för den inbegripna arkitektoniska modernismen i hexagonen, relaterande till utopiska idéer om det ideala samhället. Om man tänker i banor av vetenskap och experiment, leker han med en struktur istället för att stängas in i en.
I ett annat projekt, Tags, som bestod av konstnärens stiliserade signatur skriven med silvertejp, konfronteras vi med aktivism visualiserad på arkitektur. Eller användandet av ett gatuspråk, graffiti, som ett sätt att vitalisera semi-arkitektoniska element. Verket har realiserats i Yellow House, Reykjavik, ett ockuperat hus med brett och dynamiskt kulturutbud. Senare har det visats under Gwangjubiennalen 2002 i Korea. Verket förändras beroende på var det presenteras och i detta fall hade konstnären beaktat det koreanska alfabetets annorlunda uppbyggnad och faktumet att i denna kulturmiljö existerar inte graffitins rebelliska innebörd. Tagen kom istället att få en mer estetisk innebörd och en ifrågasättande funktion i förhållande till språk, typografi och idén om logon.
Projektet Fria Aktiviteter/Free Activities realiserade tillsammans med Anna Ling för en utställning till Wightbiennalen på UCLA, Los Angeles, 2001. Verket bestod av ett antal fabricerade tecken som tryckts på flyers, affischer och klistermärken. Det förhärskande stilen var ett aktivistorienterat språk, där de olika teckenvarianterna erbjöd varierande kombinationsmöjligheter för alla upptänkliga situationer som yrkar på någon typ av order eller direktiv. Projektidé, titel och form har hämtats från skolans värld och ställer frågor om utbildning och kontroll på sin spets.
Samtliga av Luca Freis senaste projekt berör utbildnings- eller arbetsmodeller som utforskar idéer kring förmedling i relation till arkitektur, struktur och kommunikation. Ett konkret exempel på användande av modeller i förhållande till arkitektur är presentationen A Laboratory for Proposals/Proposals for a Laboratory som visades på Malmö Konsthögskolas galleri Peep, 2002. En mötesplats byggdes upp i galleriet med konstnärens egenproducerade möbler, där hexagonen återfanns som formelement i en annars övergripande funktionell sammanställning. För att aktivera besökarna tog konstnären fram ett program, som en ursäkt för att realisera potentialen i miljön, men också för att projektets nyckelfunktion var att människor skulle mötas, engagera sig och samarbeta.
Som en uppföljning på denna presentation har Luca Frei stått för realisering av två permanenta installationer. Nyutformningen av galleri Index i Stockholm, samt klassrummet till programmet för Critical Studies på Malmö Konsthögskola. Utgångspunkten för båda dessa projekt har varit den existerande situationen, där det tagits hänsyn till platsernas specifika funktion och användarvänlighet. Särskild vikt har lagts vid att skapa flexibla strukturer, som användaren kan förändra beroende på vad den aktuella situationen kräver. Det är som om Luca Frei vill locka fram en lust att påverka och kommentera befintliga modeller och institutionaliserade lösningar hos besökaren ? något han själv genomgående använder sig av i sitt konstnärskap.
Åsa Nacking
Luca Frei twisting, turning models for language, mediation and architecture
Luca Frei is a young Swiss-born artist based in Malmö who graduated from the Malmö Art Academy in 2002. During the autumn he is showing Suggestions for Empty Spaces in the Rooseum Lobby at the Radisson SAS Hotel in Malmö and will also have one of the Rooseum arbetsrum, where he will work on his future projects and be available to meet our visitors.
The starting point for Luca FreiÌs work was an interest in the formalistic. Four or five years ago his artistic expression was dominated by influences from Swiss formal, geometric art. Now this interest has transformed into an outspoken contextual practice that retains a highly formal aesthetic sense.
Luca Frei mainly focuses on three areas today: education, language and architecture. In terms of education, he is involved with learning and the mediation of knowledge, both in relation to his own practice as a recent graduate and as a way of working in different exhibition situations. It seems natural to relate his interest in language to a personal history as he is born in the Italian speaking part of multilingual Switzerland while now using Swedish and English for his daily communication. The engagement in architecture has come to prominence in the later works, where he has worked on the design and composition of different room situations, as well as more abstract outlines for actual or utopian places. His chief interest lies in how the building of rooms becomes a language in itself.
The most recent presentation by the artist, Suggestions for Empty Spaces, visualizes his engagement with the idea of the room as a place open to questioning and possibility. Free-floating graphical forms are presented as outlines for visionary projects. Here, the importance of the empty space is held onto and logically the proposals are not meant to be realised. He has used a classical technique, the collage, that allows a more playful expression than drawing, for example, which inevitably shows off a certain virtuosity.
A geometric human figure juggling with some hexagonal forms served as the background wall drawing to a presentation of art theory texts for Open Studios at Malmö Art Academy. The installation dealt with activating information and knowledge, trying to find ways to mediate them in a less bombastic way. This early figuration contained elements that have followed him into different contexts and could be seen as a transition from formal expression to a more consciously contextual approach ? not least because of the implied architectural modernism of the hexagon, relating to utopian ideas about the ideal society. Thinking in terms of science and experiments, he is playing with a structure, instead of becoming locked up in one.
In another project, Tags, consisting of the artistÌs stylised signature written with silver tape, we are confronted with activism visualised on architecture and the use of street language, graffiti, as a means to vitalise semi-architectural elements. This piece was first realised in the Yellow House, Reykjavik, a squatted house with a wide and dynamic variety of cultural activities. After that, it was shown as an abstract version during the Gwangju Biennale 2002 in Korea. The piece changes according to where it is shown and in this case the artist paid attention to the different construction of the Korean alphabet and to the fact that in this cultural environment the rebellious gesture of graffiti is absent. Instead, the tag was read more aesthetically, in relation to questioning language, typography and the idea of the logo.
The project Fria Aktiviteter/Free Activities was realized with Anna Ling for an exhibition at the Wight Biennale at UCLA, Los Angeles in 2001. The piece consisted of a number of fabricated signs printed on flyers, posters and stickers. The pervading style was an activist-oriented language where the different signs offered fluctuating combinations for use in any conceivable situation where there would be a need for orders or directions. The project idea, title and form were taken from the school context and carry questions about education and control to extremes.
All Luca FreiÌs recent projects relate to models for education or work, investigating ideas about mediation in relation to architecture, structure and communication. A concrete example of using models in relation to architecture is A laboratory for Proposals/Proposals for a Laboratory shown at Malmö Art AcademyÌs gallery Peep in 2002. A meeting place was set up in the gallery with furniture produced by the artist and where the hexagon was used as an element of form in an otherwise functional make-up. In order to activate the visitors, the artist produced a program, as an excuse for realising the potential of the environment but also because the key function of the project was for people to meet, engage and collaborate.
As a follow-up to this presentation, Luca Frei has made two permanent installations: the re-design of Gallery Index in Stockholm and the new class-room for the Critical Studies programme at Malmö Art Academy. The point of departure for both projects was the existing situation, where the specific functions and user-friendliness of the spaces were taken into consideration. In particular, effort has been put into creating flexible structures that the user can alter in accordance to the situation at hand. It is as if Luca Frei would like to draw out the visitorsÌ desire to influence and comment on existing models and institutionalised solutions ? something that he himself makes use of throughout his own artistic activities.
Åsa Nacking
Serkan Özkaya
1 juni - 21 juli 2002
IASPIS-stipendiaten Serkan Özkayas sista projekt på Rooseum har titeln It's Not Your Fault.Under tiden projektet pågår, vänder han upp och ner på Rooseum: kataloglagret i källaren har tömts och flyttats till Serkans Özkayas Arbetsrum, medan lagret har fått en ny funktion. Lagret har omformats till en tillfällig utställningslokal där konstnären Kentaro Hiroki har inbjudits av Özkaya för att presentera sina verk. I Hirokis utställning ingår bland annat en stor samling teckningar och inramade kvitton som han konsekvent arbetat med under en längre tid. För att få tillträde till den ovanliga utställningslokalen,
måste besökaren göra en extra insats och framföra sin önskan om att se utställningen till Rooseums personal i receptionen.
Går man däremot in i Özkayas Arbetsrum, som är öppet för publiken, möts man inte av konst utan av ett hav av saker och ting från lagret. Genom att byta lokalernas funktioner, utmanar Özkaya de normala reglerna för hur man rör sig i en konsthall och ifrågasätter hierarkierna runt konsten.
Projektets titel, It's Not Your Fault, har inspirerats av en sekvens i Gus van Sants film Good Will Hunting där huvudpersonen överöses med försäkringar om sin oskuld, men utöver det finns det inga direkta samband. Titeln refererar till upprepning och de fysiska och psykiska konsekvenser detta ger upphov till, vilket också är karakteristiskt för Hirokis verk. Upprepningen återfinns också i hur titeln används: För Özkayas och Hirokis utställning på Rooseum, samt för en utställing med Gregory Fleischer som Özkaya arrangerar på Båstadsgatan i Malmö senare i vår.
Arbetsrum 2
Nilsmagnus Sköld: AFL - Aeroponic Field Laboratory
1 maj - 31 oktober 2002
Nilsmagnus Sköld är en Malmöbaserad konstnär som tilldelats ett av de två Arbetsrummen på Rooseum. Han kommer att presentera projektet AFL - Aeroponic Field Laboratory som tar sin utgångspunkt i ett portabelt fältlaboratorium för orkidéodling. Projektet är en fortsättning och fördjupning av konstnärens mer omfattande forskningsarbete under namnet ORP - Orchid Research Project.
Skölds intresse för orkidéer har sitt ursprung i en fascination över orkidéns estetik. Allteftersom konstnärens undersökning fördjupats, har hans intresse utvidgats och innefattar idag ett brett spektrum av frågeställningar. Det inbegriper områden som orkidéns botaniska historik, dess mytiska och etymologiska aspekter, ekonomiska, politiska och sociala implikationer av handeln mellan de ekonomiskt underprivilegierad odlarna och de välsituerade köparna. Med utgångspunkt i något så enkelt som en vacker blomma, penetreras vitt skilda frågeställningar om globaliseringens bieffekter och nya rön inom vetenskaplig forskning - några av de problemställningar som idag fokuseras inom den brett omfattande samtidskonsten.
Inledningsvis fungerar AFL, växthusenheten, som en modell i ett konstnärligt sammanhang, men avsikten är att den senare skall förflyttas ut till fältet. AFL så som den presenteras i Rooseums Arbetsrum är med andra ord en prototyp för ett flyttbart växthus för tropiska områden där man har användning för storskalig snabbuppdrivning av plantor. Tanken är att Arbetsrummet används som konstnärens kontor, kombinerat med att det hålls öppet för Rooseums besökare och därmed finns allt forskningsmaterial tillgängligt, samtidigt som det kontinuerligt uppdateras. Det gäller litteratur kring orkidéer, odling och handel, kartor över orkidéinsamlingsområden och rapporter kring ekonomi och människorätt.
![]() |
Projektet har möjliggjorts med stöd från:![]() |
Katya Sander
10 mars 2001- 31 december 2001
'Spaces and their functions can, to a significant degree, be read as a scenography for their occupants - a scenography where the occupant can play out his identity. It is patently clear that it is not merely a case of our producing this scenography ourselves, but that we do so because we know that it, conversely, assists us in producing ourselves: it doesn't merely frame the various activities we would have engaged in anyway, but is able both to render visible and disguise, hamper or enhance their possibility. Architecture can be seen as a prosthesis: both in the physical sense because it enables us to survive but also psychologically in virtue of its being a network of spatial codes, a map onto which one can see oneself plotted'
-Katya Sander
Katya Sander is a young Danish artist based in Copenhagen with assignments, projects and exhibitions on both sides of Öresund and internationally. In her projects she often works with space and the influence of space on identity and social relationships. The idea of a room as neutral and objective is common knowledge, but it is a thought which is denied in most of her work. Instead it's brought forward that a room is constructed from ideological, social and cultural points of views, the economical order and our daily actions. The fascination with space and room started as an interest in architecture and city planning in combination with a wish to draw attention to the codes and psychology of the room. This is continously reoccuring in the art by Katya Sander.
- click the image to enlarge -
Superflex: Supertool Lab
Superflex are Bjørnstjerne Christiansen, Jakob Fenger and Rasmus Nielsen, a three person collective based in Copenhagen. They have been invited to work in one of the new studios at the Rooseum from March 2001 where they will develop their new project Supertool Lab. This will be a site where the principles of collaboration developed in previous projects are further refined and set down in a supertool Manual for use by third parties. The intention for this project is to involve different interest groups in the region testing existing and new Superflex projects as they develop.
Since 1995, Superflex have generated a number of projects that involve cooperating with external people or firms within certain skills or interests in order to create tools for discussion and practical application in specific circumstances. These projects include Biogas, a natural energy plant for use in unelectrified parts of the world, and Superchannel, a flexible web-based broadcast TV station that has been used for music events or in isolated tower blocks to generate different possiblities for disenfranchised communities to identify themselves and communicate with each other. Their attitude to the work is encapsulated in the idea of art as a tool to create certain productive situations.
- click the image to enlarge -
- click the image to enlarge -
- click the image to enlarge -
- click the image to enlarge -
- click the image to enlarge -
SUPERCHANNEL
Superflex will, during the summer of 2001, start a Superchannel in Malmö. What they call a Superchannel is a flexible web-based broadcast TV station that can be used in isolated tower blocks to generate different possiblities for disenfranchised communities to identify themselves and communicate with each other.
SUPERTOOL
What is the Supertool and what can it be used for?
Check out some more details at the web site www.superflex.com